سیم و کابل

چهار تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی

تفاوت سیم افشان و سیم مفتول در چیست؟ در این مطلب قصد داریم به بیان چهار تفاوت اصلی این دو سیم بپردازیم. در ابتدا لازم است یک تعریف کلی از هر دو سیم داشته باشیم، در ادامه نیز به بیان تفاوت های این دو سیم می پردازیم. ما را همراهی کنید

چهار تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی

 تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی بر اساس تعریف

سیم افشان

سیم افشان سیمی است که هادی آن به صورت افشان است، به این صورت که از چندین رشته هادی نازک تشکیل شده است که به دور هم پیچیده شده اند، دور هادی این سیم را عایقی از جنس پی وی سی دربرگرفته است.

سیم مفتول

سیم مفتولی به سیمی گفته می شود که هادی آن از یک رشته ی مفتول مسی تشکیل شده است. دور این هادی را عایقی از جنس پی وی سی پوشانیده است.

تفاوت سیم افشان و مفتولی 1

تفاوت های سیم افشان و سیم مفتولی

  1. ساختار متفاوت

ساختاری متفاوت؛ از تعاریف کلی این سیم به اولین و بارزترین تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی که تفاوت ساختاری آن هاست پی بردید. این تمایز که در واقع به شکل هادی آن ها برمی گردد، مهم ترین تفاوت این دو سیم است، که حتی نامگذاری این سیم ها برگرفته از شکل هادی آن ها می باشد.

  1. تفاوت از نظر انعطاف پذیری

تفاوت از نظر انعطاف پذیری دومین تفاوت بارز این دو سیم است. سیم افشان به دلیل شکل هادی خود که افشان است، از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است و بسیار راحت خمیده و پیچیده می شود. در صورتی که سیم مفتول به علت تک رشته ای بودن هادی آن، سیمی خشک محسوب شده و انعطاف پذیری کمی دارد.

  1. تفاوت از نظر مقاومت

تفاوت از نظر اهمی فرق دیگر این دو سیم است، اگر هردو سیم را در معرض دمای یکسان قرار دهیم، سیمی که مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد، سیم افشان است.

  1. مقاومت در برابر خوردگی

از نظر میزان مقاومت در برابر خوردگی، سیم مفتول به دلیل مفتولی بودن نوع هادی خود، استحکام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد.

تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی 2

با توجه به تفاوت های سیم افشان و سیم مفتولی کدام یک بهتر است؟

در پاسخ این پرسش باید گفت که بهتر بودن یک سیم برای ما بستگی به نوع کاربرد و استفاده ای که از یک سیم می خواهیم داشته باشیم دارد. هر کدام از این دو سیم می توانند برای مصرف یا مصارفی بهترین گزینه باشند. برای اطلاع بیشتر از خرید مناسب ترین نوع سیم برای استفاده ی خود می توانید از یک متخصص در زمینه ی برق مشورت بگیرید.

نحوه خرید

برای خرید سیم افشان  از انواع برندهای مختلف نظیر سیم افشان افشارنژاد خراسان و سیم مفتول از برندهای مختلف و معتبر می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی سیم و کابل ایزی نور به آسانی خرید خود را از تولیدکنندگان معتبر سیم و کابل انجام دهید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات